The Effect Of The Cooperative Team Quiz Model On The Problem-Solving Skills Of Students In Grade VII Of SMP Negeri 1 Simpang Tiga Pidie
Abstract
This study aims to determine the effect of the Cooperative Team Quiz learning model on the problem-solving skills of seventh-grade students of SMP Negeri 1 Simpang Tiga. This study uses a quantitative approach with a Quasi-Experimental design. The research sample consists of two classes, namely the experimental class taught using the Cooperative Team Quiz model and the control class taught using conventional methods. The research instrument in the form of a pre-test and post-test was used to measure students' problem-solving skills. The results showed a significant increase in students' problem-solving skills in the experimental class compared to the control class. Statistical tests proved that the Cooperative Team Quiz model had a positive and significant effect in improving problem-solving skills. Thus, this model is effective to be used as a learning strategy to improve junior high school students' problem-solving abilities.
References
Ahyar, H., Andriani, H., Sukmana, D. J., Hardani, S. P., MS, N. H. A., GC, B., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku metode penelitian kualitatif & kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.Agusta, E. S. (2020). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika melalui model pembelajaran berbasis HOTS. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 4(1), 58–64.
Amanda, F. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) berbantuan media YouTube terhadap kemampuan berpikir kritis pada siswa kelas IV SDN Margorejo 1 Surabaya [Skripsi, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya].
Anggraeni, N. S., & Sundayana, R. (2021). Kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation dan Team Quiz ditinjau dari kemandirian belajar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 469–480.
Astutiani, R. (2019). Kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan langkah Polya. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 297–303.
Bintara, A. C. (2017). Pengaruh metode pembelajaran aktif tipe Quiz Team berbantuan Question Card terhadap peningkatan hasil belajar (Penelitian pada mata pelajaran IPA materi sumber daya alam siswa kelas IV SD Muhammadiyah Integratif Dukun, Kabupaten Magelang) [Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang].
Hadinata, S. R. (2022). Pengaruh model pembelajaran Team Quiz terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas XI IPA SMA Negeri Kaureh Kabupaten Jayapura. Journal on Education, 4(4), 1060–1067.
Hendriani, M., Melindawati, S., & Mardicko, A. (2021). Keterampilan pemecahan masalah matematika di era revolusi industri 4.0 siswa SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 892–899.
Jainuri, M. (2014). Kemampuan pemecahan masalah. Academia.edu, 1–7.
Jawaher, J. (2023). Penerapan metode Team Quiz dalam meningkatkan minat dan hasil belajar siswa kelas XII MIPA 4 SMAN 1 Tualang. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 378–391.
Lase, I. P. S., & Sihura, H. K. (2022). Metode pembelajaran inquiry terhadap kemampuan pemecahan masalah ekonomi. Curve Elasticity: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 58–71.
Magdalena, I., Anggraini, I. A., & Khoiriah, S. (2021). Analisis daya pembeda dan taraf kesukaran pada soal bilangan Romawi kelas 4 SDN Tobat 1 Balaraja. Nusantara, 3(1), 151–158.
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.
Marlina, M., Hadi, S., & Rahim, A. (2021). Media demonstrasi dan eksperimen berbasis animasi: Efektivitas meningkatkan keterampilan siswa memecahkan masalah di era revolusi industri 4.0. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 5(2), 60–67.
Manurung, D., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). Pengaruh model Team Quiz terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran Subtema 3 Bersyukur Atas Keberagaman kelas IV SD Negeri 091488 Bah Sampuran. Pedagogika: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 10(2), 169–175.
Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14–23.
Nasution, H. N. (2019). Efektivitas penggunaan model pembelajaran Team Quiz dengan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTs Syhbuddin Mustafa Nauli. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(2), 1–8.
Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran.
Palennari, M., Rachmawaty, R., & Rahmawati, R. (2022). Profil keterampilan pemecahan masalah peserta didik SMA Negeri 1 Tinambung pada mata pelajaran biologi. Jurnal Sainsmat, 11(1), 78–85.
Parwati, N. N. (2019). Adaptasi pembelajaran matematika di era revolusi industri 4.0. Prosiding Senama PGRI, 1, 1–11.
Purnomo, A., Kanusta, M., Fitriyah, S. A., Guntur, M., Siregar, R. A., Ritonga, S., & Listantia, N. (2022). Pengantar model pembelajaran (Vol. 1). Runi Fazalani.
Rosita, N. T., & Yuliawati, L. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis pada materi aljabar SMP berdasarkan disposisi matematis. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 46–51.
Situmorang, M. (2017). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran menggambar teknik melalui model pembelajaran kooperatif tipe Team Quiz pada siswa kelas X program keahlian teknik mesin produksi SMK Negeri 2 Tanjungbalai TA 2016/2017. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 19(1), 19–25.
Tabrani, T., Afendi, A., Baitullah, B., Zamzami, Z., & Maspan, M. (2024). Model-model pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 14713–14720.
Wayudi, M. (2020). Pengaruh metode problem based learning dan guided discovery learning dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa berdasarkan self-regulated learning (Kuasi eksperimen pada mata pelajaran Ekonomi di SMAN 1 Seunagan Provinsi Aceh) [Tesis, Universitas Pendidikan Indonesia].
Yazidi, A. (2014). Memahami model-model pembelajaran dalam kurikulum 2013. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya (JBSP), 4(1), 89–95.
 
							 
							.jpg)











